اصول نوشتن مقاله تحقیقاتی ۱۴۰۱ [راز های مهم نوشتن]
این روزها که علم به سرعت در حال پیشرفت است، انتشار نتایج مطالعات علمی انجام شده در کوتاهترین زمان ممکن می تواند برگ برنده شما به عنوان یک محقق باشد. اگر اصول نوشتن مقاله تحقیقاتی را درست یاد بگیرید بیشترین بهره را در کمترین زمان ممکن خواهید برد. این به این معنا نیست که کیفیت را فدا کنید بلکه به این معناست که اگر طبق اصولی که در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد، نتایج کار پژوهشی خود را به نگارش درآورید، آنگاه می توانید در مدت زمان کمتری مطلب را منتشر کرده و توجه خوانندگان بیشتری را به مقاله خود جلب نمایید.
سوالی که بسیاری از دانشجویان و محققین مطرح می کنند این است که نوشتن یک مقاله تحقیقاتی چقدر زمان میبرد؟ پاسخ این است که نمی توان برای همه مقالات یک نسخه واحد پیچید زیرا کارهای تحقیقاتی مختلف بنابر نوع مطالعه طراحی شده نیاز به زمانهای متفاوتی برای جمع بندی و انتشار دارند.
پیشنهاد می کنیم برای اینکه بیشتر در مورد انواع مقالات بدانید به مطلب انواع مقالات در علوم پزشکی در یک نگاه در بلاگ وامو مراجعه کنید و یکبار دیگر انواع مقالاتی را که در ژورنالهای مختلف منتشر می شوند مرور نمایید و در کنار آن نگاهی هم به مطلب دانلود مقاله از pubmed بیاندازید که قطعا برای دانشجویان پر کاربرد است .
ساختار مقاله تحقیقاتی اصیل از شروع تا پایان چگونه است؟
ساختار کلی یک مقالهی کامل اصیل یا Original paper به صورت ساده مطابق فرمت IMRAD است که انجمن استانداردهای ملی آمریکا به عنوان ساختار استاندارد در سال ۱۹۷۹ عرضه کرده و مورد قبول مجلات معتبر نیز هست.
متن اصلی مقاله علمی مطابق قالبی به نام قالب IMRAD تنظیم میشود که مخففی است از حروف اول کلمات زیر:
مقدمه (Introduction)، روش (Method)، نتایج (Results) و بحث (Discussion)
اما در هر کدام از این قسمتها چه چیزهایی را باید بنویسیم؟
مقدمه یا Introduction:
در مورد عنوان مقاله چه چیزهایی از قبل می دانستیم؟ چه شکافها و سوالاتی در این زمینه وجود داشت؟ ضرورت انجام این کار چه بوده و چرا انجام شده است؟
روش کار یا Method:
این مطالعه چگونه انجام شده است؟ جامعه مورد مطالعه چه کسانی بوده اند؟ حجم نمونه چگونه تعیین شده و داده ها چگونه جمع آوری شده اند؟ چه متغییرهایی در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته اند؟ برای جمع اوری داده ها از چه ابزارهایی استفاده شده؟ داده های بدست آمده چگونه آنالیز شده اند؟
نتایج:
در طی این مطالعه به چه نتایجی دست یافتید؟ در این قسمت به صورت متن، جدول یا نمودار نتایج به دست آمده را از نظر آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم.
بحث:
با مقایسه نتایج کار خود با سایر مطالعات مشابه به چه نتیجه گیری کلی می رسید؟
در هر مقاله تحقیقاتی، قسمتهای دیگری نیز وجود دارند که شامل نتیجهگیری، سپاسگزاری، منابع و مأخذ و پیوستها می باشند. علاوه بر آن هر مقاله با عنوان، چکیده و کلمات کلیدی شروع میشود. که چون این قسمت در طی نوشتن متن مقاله و در زمان پایان نگارش متن کامل ممکن است دچار تغییراتی شود معمولا بعد از تمام شدن کار نگارش کامل مقاله، این قسمتها نوشته می شوند.
اما باید قبل از شروع نگارش مقاله، عنوان، چکیده مقاله و کلمات کلیدی را در ذهن خود آماده کنیم.
پیشنهاد می کنیم برای اینکه بدانید در هرکدام از این قسمتها در یک مقاله تحقیقاتی اصیل چه مواردی باید نوشته شوند، به مطلب راهنمای مقاله نویسی به صورت گام به گام در علوم پزشکی در بلاگ وامو مراجعه کنید.
۵ گام پیش از شروع نوشتن مقاله :
۱.فکر کنید چرا میخواهید مقاله را منتشر کنید (آیا قابلانتشار است)؟
۲. گایدلاین مربوط به نوع مقاله خود را پیدا کنید و با دقت مطالعه کنید.
۳. نشریهی هدفتان را با دقت و توجه به مقالات منتشر شده قبلی آن مجله انتخاب کنید.
۴. راهنمای نویسندگان مجله موردنظر را کامل بخوانید و عینا در مقاله خود اجرا نمایید.
۵. اصول اخلاقی نشر در پژوهش را رعایت نمایید.
پیشنهاد می کنیم برای اینکه بیشتر با انواع مقالات آشنا شوید به مطلب انواع مقالات در بلاگ ما مراجعه کنید و مطالبی چون دکترای حرفه ای پزشکی چیست و شرایط عضویت در بنیاد ملی نخبگان را مطالعه کنید .
نحوه نوشتن مقاله در ۱۰ مرحله برای تازه کارها
هر محققی سبک خاص خود را در نوشتن مقاله دارد ولی برای کسانی که تازه کار هستند و هنوز سبک خاص خود را پیدا نکرده اند طی کردن مراحل زیر به ترتیب پیشنهاد می شود.
۱-نتایج کار خود را به صورت جداول، نمودارها و متن آماده کنید.
۲-روش اجرای کار را دقیق و با جزییات بنویسید.
۳-یافته های مطالعه خود را مورد بحث قرار دهید. نتایج و بحث مطالعه خود را قبل از نوشتن مقدمه و روش کار انجام دهید.
۴-از یافته ها و بحث به یک نتیجهگیری واضح برسید.
۵-یک مقدمه متقاعدکننده و جذاب بنویسید تا با یک سیر منطقی خواننده را به این نتیجه برسانید که انجام این کار ضرورت داشته است
۶-از کل مطالب نوشته شده یک چکیده خوب و جمع و جور بنویسید.
۷-یک عنوان دقیق، جامع و مانع برای مقاله خود بگذارید به طوری که هیچ کلمه ای کم یا زیاد نباشد.
۸-کلمات کلیدی مناسبی از مش MeSH پیدا کنید.
۹-میزان مشارکت نویسندگان و سپاسگزاری را دقیق بنویسید.
۱۰-منابع استفاده شده را حتما با نرم افزارهای رفرنس نویسی بنویسید.
اول اینکه isi یک ایندکس و شاخص استنادی است که به مجلات اختصاص می یابد نه به مقالات. دوم اینکه بستگی به نوع و حجم کار شما ممکن است تا حتی یکسال هم طول بکشد.
از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید.
اول نتایج کارتون روآماده کنید
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
چگونه بیان مساله بنویسیم ؟ [ آموزش گام به گام ]
پیش دفاع پایان نامه چیست؟ در جلسه پیش دفاع چه بگوییم؟ [ موفق عمل کن ]
ارسال همزمان مقاله به چند مجله [ آیا صحیح است؟ ]
چگونه رزومه انگلیسی بنویسیم ؟ [ در کمترین زمان قبول شو ]
نحوه نوشتن روش تحقیق در پایان نامه [ ۰ تا ۱۰۰ فصل سوم ]
پیدا کردن موضوع برای مقاله علمی پژوهشی [ مناسب و جذاب ]
5 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام. در مورد گایدلاین های نگارش مقاله از کجا میتونم بخونم؟ مطلبی در موردش دارین؟
سلام. برای هرنوع مطالعه ای یک گایدلاین مشخص وجود داره که در سایت اکواتور با آدرس equator-network.org موجودن و میتونین اونجا مراجعه کنین. ما در دوره های نگارش آکادمیکی که تابحال داشتیم در مورد گایدلاینها توضیح دادیم. در پیج اینستاگرام هم همه گایدلاینها موجودهستن. سوالی داشته باشین در خدمت هستیم
خیلی ممنون. گایدلاینهایی که برای هر نوع مقاله ای وجود داره اگر رعایت نشن مشکلی برای مقاله مون بوجودمیاد؟
سلام
مشکلی که به وجود نمیاد، اما اگر برای مجلات معتبر بفرستید، مقالتون ممکنه فست ریجکت بشه 😁